نكاتي كه هنگام خريد تابلو فرش دستباف بايد بدانيد

نكاتي كه هنگام خريد تابلو فرش دستباف بايد بدانيد


شستشوي فرش خارجي

ايلنا

براي دستيابي به متنوع ترين فرش ها و تابلو فرش هاي دستباف تبريز و اطلاع از قيمت تابلو فرش دستباف ، به وب سايت گالري اصل فرش تبريز مراجعه نماييد.

بهترين متخصص زنان و زايمان تهران

فرش و تابلو فرش دستباف، هنري با قدمت سه هزار ساله در خطه آذربايجان است اما اين روزها با صدايي به جز سكوت در بازار و مشكلات گره خورده براي قالي بافان روبه رو نيستيم.


اگر گذرتان به بازار و صنايع دستي در خطه آذربايجان افتد بدون شك، محو تماشاي گل‌هاي رنگارنگ فرش دستباف خواهيد شد؛ هنر زيباست، اما آنچه كه زيبايي دو چنداني بدان مي‌بخشد دستان توانگر هنرمنداني است كه عمر خود را پشت دار قالي مي‌گذرانند.


رئيس اتحاديه توليدكنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز: در سطح استان، تنها ۲۰ درصد از بافندگان در حوزه فرش دستباف بيمه هستند؛ فرش دستباف، اصلي‌ترين توليد ملي است با اين حال اگر به دنبال اقتصاد مقاومتي و دست يابي به اقتصاد پايدار هستيم بايد توجه جدي به بيمه بافندگان فرش دستباف نشان دهيم.


وي افزود: بافندگان فرش دستباف، سربازان واقعي اقتصاد مقاومتي بوده و در سطح كشور، بيشترين اشتغالزايي در حوزه بخش خصوصي مربوط به فرش دستباف و صنايع بافتني‌هاي دستي مي‌باشد كه در استان ما نيز مضاعف است.


فرش و قالي دستباف اصيل تبريز، كاشان يا قم بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زيباتر مي‌شود و هيچ‌گاه چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا مي‌كند.


چرا فرش دستباف بهتر است؟

فرش و تابلو فرش دستباف اصيل تبريز، بر اثر شرايط محيطي و نور و ... هيچ‌گاه كيفيت و چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا مي‌كند.


در بافت فرش دستباف از الياف طبيعي استفاده مي‌شود و به همين دليل در تابستان خنك و در زمستان گرم است. اما فرش ماشيني به خاطر مواد پلاستيكي اين ويژگي را ندارد.


اين را هم به ياد داشته باشيد كه برخي از الياف‌هاي مصنوعي براي كودكان، يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي مانند آسم و آلرژي، حساسيت‌زا و مضر هستند. اما الياف طبيعي فرش دستباف هيچ گونه حساسيتي ايجاد نمي‌كنند.


علاوه بر اين‌ها، فرش دستباف به دليل استفاده از پشم، ابريشم و پنبه الكتريسيته‌ي ساكن توليد نمي‌كند.


جذابيت ديگر تابلو فرش ابريشم ، طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع و آرامش‌بخش آن است كه مي‌تواند براي هر سبك و سليقه‌اي مناسب باشد.


چگونه كيفيت فرش و تابلو فرش دستباف را تشخيص دهم ؟

بررسي فرش از لحاظ طرح و اندازه (تقارن)


براي خريد تابلو فرش بايد به اندازه‌هاي آن توجه كنيد. چند سانتي‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌هاي بالا و پايين طبيعي است


و اصولاً از ويژگي‌هاي فرش دستباف به شمار مي‌رود، پس مي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد.


با تا كردن فرش از وسط و روي هم قرار دادن بالا و پايين آن مي‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهايي كه از مركز فرش مي‌گذرند،تشخيص داد.


با متر يا خط‌كش مدرج هم مي‌توانيد فاصله‌ي نقاط مختلف فرش را نسبت به هم بسنجيد.


اگر فاصله‌ي لبه‌هاي بالا و پايين قالي تا وسط ترنج، بيش از ۳ سانتي‌متر با هم تفاوت داشته باشد، از ارزش و قيمت قالي كم مي‌شود.


به تقارن رنگ در اشكال بافته شده در فرش هم توجه كنيد. علاوه بر اين، دقت كنيد موتيف‌ها و اشكال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته نشده باشند.


هر خط و شاخه‌اي بايد شكل و امتداد طبيعي خود را داشته باشد و ناگهان در ميان طرح قطع و ناپديد نشده باشد.


بررسي كيفيت پرزهاي تابلو فرش

پرز فرش بايد بادوام، درخشان و انعطاف‌پذير باشد. فرش‌هايي كه پرز آن‌ها نرم است، نسبت به فرش‌هايي با پرز ضخيم، دوام كمتر


و تمايل بيشتري به جذب گرد و خاك دارند. پرزهاي نرم همچنين به خوبي پرزهاي خشن تميز نمي‌شوند.




چطور تعداد گره‌هاي فرش را بشماريم ؟


شمارش دقيق گره‌ها در واحد سطح را به كمك ذره‌بيني مي‌توان انجام داد كه به يك قاب مدرج به واحدهاي اندازه‌گيري (سانتي‌متر يا اينچ) متصل شده است.با اين وسيله تعداد گره‌ها را در عرض و طول يك قاب جداگانه از فرش مي‌شمارند و در يكديگر ضرب مي‌كنند تا تعداد گره‌هاي موجود در يك واحد از سطح فرش به دست آيد.


در شمارش گره‌ها بايد خيلي دقت كرد، چون اختلاف شمارش حتي يك يا دو گره، نتيجه‌ي محاسبه‌ي كلي را خراب مي‌كند.براي صحت محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه‌ي مختلف فرش انجام و ميانگين آن‌ها را ملاك محاسبه قرار داد.


نكته: تراكم قسمت‌هاي پايين فرش معمولاً بيشتر از قسمت‌هاي بالايي آن است.



چگونه رج فرش را تشخيص دهيم ؟

راي تعيين گره هاي فرش ، يك واحد معين از مساحت آن را در پشت قالي و يا قاليچه انتخاب كرده و گره هاي موجود در آن را مي شمارند (اين شمارش را مي توان در فرش هاي ريز بافت با كمك ذره بين هاي مدرج و مخصوص انجام داد).


براي تعيين رج فرش ابتدا نقطه اي از پشت فرش را انتخاب كنيد و يك سوزن در عرض فرش قرار دهيد. سپس توسط يك خط كش از آن سوزن به اندازه ي ۷ سانتيمتر جدا كنيد و در نقطه دوم نيز يك سوزن ديگر قرار دهيد. حال تعداد گره هاي موجود در فاصله ي بين دو سوزن را بشماريد. اين تعداد گره ها رج فرش را برايتان تعيين مي كنند. بديهي است كه يك فرش با كيفيت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابري دارد.


همچنين فرشي كه داراي تعداد گره در طول و عرض آن يكسان است ، نشان است دقت و حوصله ي بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هايشان در واحد سطح درجه بندي هاي مختلفي دارند. شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد كه تعداد گره هاي يك فرش را چگونه محاسبه مي كنند. براي پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اصولا يك روش مرسوم براي محاسبه ي تعداد گره هاي يك فرش وجود دارد. كافيست تعداد گره هاي موجود در مساحت ۱۰ سانتي متر مربع از فرش را بشماريد. سپس اين رقم را در مساحت كل فرش ضرب نماييد.




راهنماي خريد فرش و تابلو فرش دستباف مطابق با طراحي داخلي خانه

رعايت برخي اصول در رابطه با انتخاب فرش و دكوراسيون، علاوه بر اين كه نشانگر ذوق و سليقه‌ي شما است در دوام و پاكيزگي و نمود هرچه بيشتر فرش هم تاثير دارد. براي دكوراسيون بهتر، علاوه بر رنگ، بايد به بافت، اندازه و طرح فرش توجه كنيد.


بافت

فرش‌هاي كم‌دوام، ظريف، ابريشمي، قديمي، عتيقه يا زمينه روشن را نبايد در اتاق نشيمن، نهارخوري و اتاق‌هاي كودكان قرار داد. محل مناسب براي اينگونه فرش‌ها اتاق پذيرايي، اتاق خواب، كتابخانه و به طور كلي مكان‌هاي كم رفت و آمد است.


اندازه

فرش اتاق نهارخوري بايد به اندازه‌اي باشد كه پايه‌هاي صندلي‌هاي مستقر در اطراف ميز نهارخوري كاملا روي آن قرار گيرد. به عبارتي ديگر فرش بايد از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتي‌متر بزرگ‌تر از ميز نهارخوري باشد.


در سالن‌هاي پذيرايي فرش مقابل مبل‌ها و كاناپه را به‌اندازه‌اي انتخاب مي‌كنند كه ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداري از سطح آن هم زير پايه‌هاي مبل‌ها و كاناپه قرار گيرد. بهتر است مقابل كاناپه و مبل‌ها را با يك جفت قاليچه فرش نكنيد، چون از نظر زيبايي تاثير نامطلوب و ناخوشايندي دارد.


در سوي مقابل، به‌جاي فرش كردن اتاق خواب با يك تخته فرش بزرگ كه به‌اجبار قسمت‌هايي از آن زير تخت خواب مي‌رود، بهتر است از چند تخته قاليچه‌ي كوچك و پاتختي، ترجيحا در رنگ‌هاي روشن استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.