از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

اينجا در مورد همه چيز صحبت ميشه

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

جريان سازي هاي سوء استفاده رقبا از تضعيف دستباف هاي داخلي در بازا رهاي جهاني در گفتگوي «شروع»‌با كارشناس تأكيد شد؛

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

رنگبرداري فرش دستباف

صنعت فرش ايران يكي از محل‌هاي درآمد ارزي غيرنفتي براي كشور بود كه در حال حاضر با ركود خود وضعيت معيشتي ميليون‌ها فعال اين صنعت را تهديد كرده است به طوري كه ديگر فرش‌هاي ايراني بازار‌هاي جهاني را يكي پس از ديگري از دست داده‌اند.

فيزيوتراني قيطريه

به گزارش شروع آنلاين بازار جهاني فرش دستباف در جهان در ركود به سر مي‌برد و حالا با توجه به شيوع كرونا، عدم ورود تجار خارجي به كشور، افزايش نرخ مواد اوليه، عدم برگزاري نمايشگاه، حضور دلالان و تحريم‌هاي داخلي(وضع قوانين دست و پاگير مخل صادرات) و خارجي(نقل و انتقال مالي بين كشورها) فرش‌هاي خوش‌رنگ و نگار دستباف ايراني مشتري چنداني ندارد و به ناچار، توليدات و هنر سرانگشتان رفوگران و فرشبافان با نقش‌هايي همچون ريزماهي گرفته تا لچك، ترنج و خشتي در كنج پستوها و زيرزمين‌ها غبار مي‌خورد، اين در حالي است كه چندي پيش عكس ملكه انگستان در كاخ سلطنتي بريتانيا نشان مي‌دهد فرش ايراني در كاخ قرار دارد اما اين روزها بي‌توجهي به اين صنعت باعث مشكلات زيادي شده است.

افزايش۴۰ درصدي قيمت تمام شده

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف با اشاره به افزايش ۴۰ درصدي قيمت تمام شده فرش دستباف گفت: ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با سياست رفع تعهد ارزي، صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.عبدالله بهرامي در مورد وضعيت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحريم آمريكا قرار گرفت اما اين تحريم مي‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل كند در حالي كه صادرات فرش دستباف طي اين سال‌ها به يك دهم رسيده است و ۸۰ درصد مشكلات را مسئولان داخلي به وجود آوردند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران افزود: طي ساليان گذشته صادرات فرش دستباف ايراني بين ۴۰۰ تا ۱.۲ ميليارد دلار بود اما اين ارقام به ۵۰ تا ۸۰ ميليون دلار رسيده است. طي ۵ ماه نخست امسال نيز صادرات فرش فقط ۱۵ ميليون دلار بود كه پيش بيني مي‌شود تا پايان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ ميليون دلار برسد. حتي نمايشگاه فرش دستباف كه طي ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دليل كرونا لغو شد.وي با بيان اينكه بازار داخل نيز همراه با بازار خارجي دچار ركود شده است، به مهر گفت : صادركننده انگيزه‌اي براي صادرات ندارد و هيچ گونه تسهيلات حمايتي و مشوقي به اين بخش تعلق نگرفته است. همچنين ما بارها اعتراض كرديم كه سياست رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش لغو شود و يا تغيير كند زيرا اولاً اختلاف مبلغ ريالي دلار آزاد با نيمايي زياد است و همچنين صادرات فرش با صادرات ساير كالاها فرق مي‌كند. فرش عموماً به صورت اماني صادر مي‌شود و خريدار در همان لحظه پول نمي‌دهد. ممكن است فرش برگشت داده شود و يا از كشوري به كشور ديگر ارسال شود. به هر حال تاكنون توجهي به اين اعتراضات نشده است.بهرامي گفت: در كنار اين مشكل، قيمت مواد اوليه نيز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌اي كه قيمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزايش يافته است. خريدار خارجي نمي‌تواند اين افزايش قيمت را درك كند از اين رو رقبا مشتريان فعلي و آينده ايران را از آن خود مي‌كنند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران اظهار داشت: همچنين مشكلات مربوط به توليد و نبود تسهيلات، موجب شده طراحان ايراني به كشورهاي پاكستان و تركيه مهاجرت كنند.وي افزود: متأسفانه به دليل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمايه گذاري در اين بخش انجام نشد و براي دولت‌ها نيز حمايت از فرش دستباف در اولويت نبود و ما به راحتي جايگاه جهاني خود را از دست داديم و اگر اين روند تداوم يابد در آينده ديگر اثري از فرش دستباف ايراني در دنيا وجود نخواهد داشت.

سياست رفع تعهد ارزي بايد تعيين تكليف شود

بهرامي گفت: دولت سيزدهم بايد سه موضوع را در دستور كار قرار دهد. موضوع نخست تعيين تكليف رفع تعهد ارزي است. ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با اين بخشنامه صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.وي افزود: مساله سوم لزوم اعطاي تسهيلات كم بهره به قاليباف است. قاليباف نمي‌تواند تسهيلات با نرخ‌هاي ۲۰ تا ۳۰ درصد بگيرد.وي گفت: موضوع سوم نيز توسعه فراوري پشم است. ما پتانسيل زيادي در حوزه پشم و ابريشم داريم و مي‌توانيم همچون گذشته توليدكننده و صادركننده در اين بخش باشيم نه واردكننده.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.