اختراع دستگاه رول كننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگاني

  اختراع دستگاه رول كننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگاني

سينا و سپهر دهقاني
هرمزگان(پانا)- دانش‌آموزان هرمزگاني، سپهر دهقاني و سينا دهقاني از دبستان پسرانه سما شعبه۱ از ناحيه يك بندرعباس مخترع دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان شدند.
فريبا مرادپور مدير اين واحد آموزشي از اختراع دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان خبر داد و گفت: دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان توسط دانش آموزان پايه پنجم به ششم اين آموزشگاه به نام هاي سپهر دهقاني و سينا دهقاني ثبت و اختراع شد.
 
مرادپور در ادامه گفت: اين دو دانش آموز از فعالان عرصه علمي-پژوهشي و فرهنگي-هنري و عضو ثابت پژوهشسراي شهيد اصغر قاسمي بندرعباس هستند كه با تلاش و مطالعه به اين مهم دست يافتند.
 
به گفته مخترعين اين طرح؛ اين دستگاه شامل يك دستگيره است كه طول آن بنا بر قد افراد كوچك و بزرگ مي شود و مانند يك عصا در دست فرد قرار مي‌گيرد، مخصوصا براي افرادي كه از ويلچير استفاده مي كنند يا افرادي كه قد كوتاه دارند قابل استفاده و تنظيم است.
 
معلمان راهنما در اين طرح؛ بابك دهقاني معاون پرورشي دبستان پسرانه سما شعبه يك و سيما صابرصلغي دبير متوسطه اول سما هستند.
 
معلمان راهنماي اين طرح در خصوص عملكرد اين دستگاه گفتند: دسته به شكلي روي دستگاه قرار گرفته كه محل آن خللي در كار سيستم ايجاد نمي كند، همچنين از يك گيره تشكيل شده كه به لبه فرش يا موكت مذكور متصل مي شود و با حركت دايره اي مانند و رو به جلو باعث رول كردن فرش و موكت مي شود، گيره فرش نيز طوري طراحي شده كه باز يا بسته كردن آن از قسمت بيروني فرش است و درون رول فرش قرار نمي گيرد.
 
راهنمايان طرح تصريح كردند: گيره هاي اين دستگاه را نيز مي توان با كمك پا محكم كرد. همچنين شامل يك موتور كوچك است كه باعث چرخش گيره در صفحه مارپيچ مي شود و فرش را به صورت رول شده در مي آورد. فرش هم پس از پيچيدن در صفحه دايره اي دوار(صفحه مارپيچ) تا انتها پيچيده مي شود. سرعت جمع شدن طوري تنظيم شده كه با رسيدن به انتهاي فرش كاربر فرصت كافي براي خاموش كردن دستگاه را داشته باشد.
 
لازم به توضيح است، در دوراني كه كرونا به اوج همه گيري خود رسيده بود به همراه ايده اي جذاب از سوي خانم صادقي در پارك علمي و فناوري هرمزگان مطرح شد و در ادامه ارائه طرح هايي از سوي دو دانش آموز سپهر دهقاني و سينا دهقاني فعاليت خود را آغاز كرد. اين طرح در اوايل سال ۱۳۹۹ به رشته تحرير در آمد و پس از بررسي هاي متعدد و ارائه نقشه هاي فني به مراجع ذيربط موفق به دريافت تائيديه جهت ساخت آن شد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.