اتمام مرمت و احياي بازار فرش مشهد تا پايان آذرماه ۱۴۰۰

اتمام مرمت و احياي بازار فرش مشهد تا پايان آذرماه ۱۴۰۰

شهردار منطقه ثامن گفت: با تخصيص هشت ميليارد تومان اعتبار براي پروژه مرمت و احياي بازار فرش، طبق قرارداد پروژه بايد تا پايان آذر تحويل شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سيد فرهاد حجازي شهردار منطقه ثامن در خصوص مرمت و احياي بازار فرش، گفت: مرمت بازار فرش مشهد به سال ۱۳۸۵ باز مي‌گردد، اما به دلايلي اين كار به سرانجام نرسيد و بعد از ۱۲ سال يعني در سال ۱۳۹۷ به درخواست شهردار مشهد مجدداً در دستور كار قرار گرفت.

 

او افزود: به دليل تعامل خوب شهردار و مجموعه مديريت شهري مشهد با ميراثي‌ها، طرحي در استان تصويب و حدود يك سال بعد يعني در تير ماه سال ۱۳۹۸ اين طرح تأييد و از تهران به شهرداري ابلاغ شد و در شهريور ماه ۱۳۹۸ دو دهانه از واحد‌هاي تجاري مجموعه به صورت نمونه و آزمايشي مرمت و جداره سازي و طاق و سقف بازار با شكل و شمايل جديد در همان محدوده نمايان شد.

شهردار منطقه ثامن با بيان اينكه حفظ هويت‌هاي معنوي و اجتماعي اين بازار تاريخي براي ما اهميت زيادي دارد، ادامه داد: اين بازار يكي از قديمي‌ترين بازار‌هاي مشهد است كه شكل‌گيري آن به دوران تيموريان بازمي‌گردد. اين بازار علاوه بر حفظ كاربري خود، مي‌تواند به عنوان يك جاذبه گردشگري شهر در نظر گرفته شود.

شايد بخواهيد بخوانيد: كدكم دندانپزشكي

حجازي بيان كرد: اين محور با رويكرد پياده مداري و حفظ و احياي شكل و شمايل نوستالژي بازسازي و مرمت خواهد شد. شهرداري در اين پروژه وظيفه كف سازي و بازسازي سنگ فرش و جداره سازي بازار آن هم با نظارت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان را بر عهده دارد.

 

او با بيان اينكه دو مورد از مغازه‌هايي كه مالكان آن به صورت داوطلبانه اعلام آمادگي كرده بودند در شهريور ماه ۱۳۹۸ به صورت پايلوت بازسازي شده است، تصريح كرد: يكي از دلايل تأخير در اجراي كار، تأييد نقشه‌ها توسط اداره كل ميراث فرهنگي به دليل طي سير قانوني طرح در شورا‌هاي فني و تخصصي و تصويب آن‌ها بود همچنين پاندمي كرونا نيز در اين تاخير‌ها بي تأثير نبوده است. علاوه بر موارد ذكر شده، بروز برخي معارضات فني همچون فرسودگي كابل‌هاي برق فشار قوي سبب تعويق در اجراي پروژه شده است.

 

شهردار منطقه ثامن در خصوص شايعه‌اي مبني بر كمبود بودجه و اعتبار در بين كسبه بازار، تاكيد كرد: اين موضوع شايعه است، زيرا شهرداري قبل از اجراي هر پروژه، اعتبار آن را پيش بيني مي‌كند و در حال حاضر هشت ميليارد تومان اعتبار از محل اوراق و اعتبارات شهرداري ثامن براي پروژه در نظر گرفته شده است و طبق قرارداد، پيمانكار پروژه را بايد تا آذر ماه تحويل دهد.

مقالات ديگر: قاليشويي ميگون

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.